Marketing w firmie cz.1
W zależności od tego jak wygląda Twój biznes oraz jakie masz założenia, możesz wybrać jeden lub kilka rodzajów marketingu. Poniżej podaję listę:
- Marketing szeptany. Oczywiście nie przypadkowo znalazł się na pierwszym miejscu. Każdy z nas pewnie nie raz skorzystał z polecenia znajomych; czy to odnośnie nowo otwartej lodziarni lub restauracji, albo odnośnie dobrego mechanika samochodowego, malarza lub przy zakupie samochodu, smartphona czy telewizora. Ten rodzaj marketingu pokazuje nam jak ważny jest dobry kontakt z klientem oraz pozytywne promowanie marki. Jeśli klient jest zadowolony to na pewno poleci on Twój produkt lub usługi swoim znajomym. Jeśli jest inaczej to słyszałem że 1 niezadowolony klient potrafi zniechęcić 10.
- Marketing bezpośredni. Polega na bezpośrednio kierowanych komunikatach, czy to w postaci e-maili, lub w postaci sms, a nawet co ostatnio stało się modne, przez Messengera na Facebooku. Celem marketingu bezpośredniego jest uzyskanie natychmiastowej i dającej się zmierzyć reakcji konsumenta. Żeby skierować bezpośrednią wiadomość do naszego odbiorcy, potrzebne są bazy danych Twoich odbiorców. Prowadzone przez Ciebie lub Twoich pracowników bazy danych powinny zawierać szczegółowe informacje na temat Twoich klientów.
3. E-mail marketing. Można powiedzieć że jest to w obecnych czasach jedna z gałęzi marketingu internetowego. Pozyskujemy tzw. “leada” przez formularz kontaktowy (często w zamian za jakiś darmowy kontent, ebook lub katalog). Następnie po zapisaniu się do nas na listę adresową, pozyskany “lead” otrzymuje od nas wiadomości na swoją skrzynkę e-mail. Co jakiś czas wysyłamy na tę skrzynkę; oferty, jednorazowe promocje i inne okazje do zakupu naszych produktów lub usług.
4. Marketing zapachowy (aromamarketing). Jest to jeden z rodzajów marketingu tzw. sensorycznego. Polegający na stworzeniu przyjemnej, pro-zakupowej atmosfery w miejscu sprzedaży, poprzez aromatyzowanie pomieszczeń. Z pewnością słyszałeś wcześniej lub być może odwiedziłeś już takie firmy jak: Black Red White, Best Western, Lexus, Espirit. Są one czystym dowodem na to jak pozytywnie na budowę marki potrafią wpłynąć czynniki pobudzające nasze sensory. W tym przypadku przyjemny zapach stwarza wyjątkową atmosferę luksusu i niepostrzeżenie przedostaje się w świadomość klientów, przy okazji stając się niewidzialnym, niematerialnym i unikalnym logo firmy.

5. Social media marketing. Jest to kolejna gałąź z marketingu internetowego. Pozwolę sobie zacytować tekst znajdujący się na naszej pierwszej stronie: “ XXI wiek to złoty wiek dla mediów społecznościowych. Facebook, Twitter, You Tube, Linkedin, Instagram, Pinterest to tylko wierzchołek góry lodowej tego szaleństwa.” Używając w odpowiedni sposób mediów społecznościowych, jesteś w stanie dotrzeć do ok 20 mln. ludzi w samej Polsce. Oczywistym liderem wśród mediów społecznościowych jest Facebook. Korzysta z niego ponad 16 000 000 użytkowników w wieku 13+.
6. Marketing mobilny (sms marketing)W zależności od tego jak postrzegają Twój biznes, Twoi potencjalni odbiorcy. Do promowania firmy można używać również tego rodzaju marketingu. W tej chwili szacuje się że w samej Europie wysyłanych jest około 100 milionów sms-ów reklamowych miesięcznie. Trzeba pamiętać również, iż marketing mobilny to również różne reklamy ruchome np. na bilbordach lub samochodach. To od nich tak naprawdę wzięła się nazwa Marketing Mobilny.
7. Marketing sportowy. W marketingu sportowym, poza tradycyjnym marketingiem 4P (produkt, cena, dystrybucja, promocja) używa się także kolejnych, dodatkowych 4P (planowanie, o-pakowanie, pozycjonowanie, oraz odczucia zmysłowe czyli z angielskiego: perception). W całości nazywamy ten twór 8P czyli sportowym mix marketingiem. Jeśli weźmiemy pod uwagę duże zainteresowanie różnego typu sportami, firmy coraz bardziej są zainteresowane promocją swoich marek poprzez sponsorowanie rozmaitych typu sportów.
- Np: sponsorowanie lig: PKO Ekstraklasa,
- sponsorowanie drużyn: Pepsi, Toyota, Nissan itd
- sponsorowanie sportowców: Robert Lewandowski – Gilette, Kamil Stoch – Atlas, Mariusz Pudzianowski – KOSBUD itp.
- Reklama w TV w przerwach wydarzenia np. Reklamy w trakcie Turnieju 4 skoczni lub ligi mistrzów itd.